על כאב

התייחסות לכאב בטיפול קרניוסקרל

כאב
כאב כרוני
טיפול בכאב
טראומה
משאבים פנימיים
על כאב

המחקר העכשווי מגדיר כאב כמצב שבו המוח שלנו מחליט שמשהו אינו בטוח עבורנו. כאב הוא אות האזהרה שאומר "משהו לא בסדר כאן", ומבקש מאיתנו לעשות משהו שונה. כפי שפול אינגרהם קובע, במאמרו 'Sensitization in Chronic Pain', כאב הוא, ברמה בסיסית מאוד, הערכת הבטיחות של המוח שלך: ״דברים לא בטוחים כואבים. אם המוח שלך חושב שאתה בטוח, הכאב יורד".

כאב הוא אירוע רגשי מורכב. ההתייחסות כיום לכאב מורכבת ממספר אספקטים אשר יחד מייצרים את חוויית הכאב אצל אנשים, מעבר למבנה הפיזי של הגוף ומצב והרקמות, למשל:

הסיפור שיש לנו על הכאב 

לדוגמה, אם נאמר לך שאת/ה חווה כאבי גב בגלל שאת/ה זקנ/ה, או בגלל שהגב שלך לא בסדר, אפשר להקל על חווית הכאב על ידי ניסוח מחדש של החוויה כאות אזעקה או הודעת סכנה שניתן לאמן מחדש ולשנות בהדרגה.

השפה שבה אנו משתמשים כדי לתאר את הכאב

הימנעו מתאור כאב כדבר חיצוני, מכאב כאלימות ונזק, מכאב כאשמתך, או מכאב כקרב/מלחמה. נדיר שהמטאפורות האלה עוזרות. 

דוגמה לשפה לא מועילה היא ״נשבר לי הגב״. זה נשמע אולי נשמע קליט ומשכנע, אבל זה אף פעם לא יכול לקרות בפועל. הגב שלך לא שבור.. במקום, אנחנו יכולים לבחור להשתמש במטאפורה של חוליות או שרירים תחת לחץ, או דחיסה, ואז להתמקד בהפחתת הלחץ ולברר איך ניתן לרווח.

היכולת שלך להרגיש את הגוף שלך

אחת התובנות הגדולות ביותר לי מתוך הקליניקה היא שרוב האנשים לא מיומנים בלחוש את הגוף שלהם. הייתי מרחיקה לכת ואומרת שרוב האנשים מנותקים מתחושות הגוף, רוב הזמן.

בטיפול קרניו סקראל אנחנו לוקחים זמן להכיר את תנועות הזרימה והגוונים המעודנים בתוך הגוף שלנו, אנחנו יכולים להרגיש יותר את ה״דיווחים הטובים״ של הגוף ולא רק את אותות הסכנה. כמה שיותר עדכונים של תחושות טובות או אפילו נייטרליות - יותר טוב. זה גורם למוח להרגיש שהוא בטוח, מה שמנמיך את הווליום של הכאב.

החשיפה הקודמת שלך לטראומה

טראומה קשורה גם כן למה שקורה כאשר חיישני הסכנה בגוף מאותתים שאנחנו לא בטוחים. ישנם מחקרים על תחושה שהגוף מעוות, או מרגיש קפוא שהן תגובות הגנה לטראומה, בה אנו קורסים/כבויים/ מנותקים. מטופלים עם כאב מתמשך מראים לעתים קרובות תפיסות דימוי גוף מופרעות ותחושת חוסר בעלות על גופם.

עבודה עם תחושה מעוותת בגופנו יכולה להקל על הכאב. ניתן להפחית כאב מתמשך על ידי טיפולים כגון קרניו סקראל שמשנים (מנרמלים) את התפיסה של האדם על גופו. 

המשאבים, מערכות היחסים, האמונה ורמת הלחץ שלך

כאב הוא הרבה יותר מאשר איתותים של סכנה מהרקמות שלנו. הוא גם יותר מחסמים רגשיים ומערכת אמונות מגבילה. למעשה חווית הכאב שלנו תלויה בכל דבר שמשפיע עלינו. מדע הכאב העכשווי מספר לנו שכאב הוא תמיד תופעה מורכבת, והוא תמיד מערב את האדם כולו ואת היחסים שלו עם סביבתו.

החדשות הטובות הן שלאורך זמן ניתן לפעול לשינוי הרגלים ותגובתיות שמעלים את תחושת הכאב. 

בקרניו סקראל אנחנו לא מתייחסים אל מצב הרקמות של מטופלים כאל ״מקור הבעיה״. אנחנו משנים את חווית הכאב דרך מגע ומודעות שתומכים בתפיסת גוף אחרת מהדפוסים התחושתיים המאיימים שהתקבענו בהם. מיומנויות עבודה עם טראומה ומגע עדין ואיטי במרחב בטוח, עוזרים לאנשים לווסת את מערכת העצבים שלהם, לחוש בטוחים יותר בגופם והכאב - מעצמו - פוחת.